Specialistas pataria

LOGOPEDAS PATARIA
LOGOPEDAS PATARIA

2 METŲ VAIKO KALBOS RAIDA

  • ​praktiškai supranta visus žodžius, susijusius su aplinkos daiktais;
  • iki dviejų metų vaikas turi išmokti kalboje vartoti garsažodžius;
  • dviejų metų vaiko žodyną sudaro 120-150 žodžių;
  • pradeda suprasti sąvokas "aš", "mano", "mane", pasako artimųjų vardus, savo norus;
  • antrųjų metų pabaigoje pasirodo dviejų žodžių sakiniai;
  • pakankamai išsivysčiusi smulkioji motorika - dėlioja mozaikas, loto, konstruoja, piešia, keverzoja, kopijuoja.

 

3 METŲ VAIKO KALBOS RAIDA

  • žodyne sparčiai daugėja žodžių;
  • paklaustas gali pasakyti savo vardą, amžių;
  • kalba trijų žodžių sakiniais;
  • kalboje vartoja daugiskaitą, daugėja veiksmažodžių, atsiranda būtasis ir būsimasis laikai;
  • gramatika tampa taisyklingesnė.

REKOMENDACIJOS VEIKLAI NAMUOSE SU 24-36 MĖN. VAIKAIS

  • mokytis atsakyti į klausimus ir prašymus;
  • paduokite daiktą tada, kai jis prašo žodžiu, o ne rodo pirštu;
  • lavinkite liežuvio judesius įvairiomis kryptimis;
  • atlikite liežuvio mankštelę antpirščiu arba dantų šepetėliu;
  • klausikite vaiko, o jei jam neišeina atsakyti, tuomet atsakykite jūs;
  • visada atsakykite į vaiko klausimus;
  • parūpinkite žaislų, knygelių, garsinių knygučių, turinčių lavinamąsias funkcijas;
  • pasakokite vaikams ką veikiate ir ką veiksite;
  • įvardinkite aplinkos daiktus, veiksmus;
  • žaiskite loto, domino su paveikslėliais, kaladėlėmis, verkite karolius, dėliokite smulkius daiktus iš vieno indo į kitą (pupas, žirnius ir pan.). Žaidžiant su smulkiais daiktais, prižiūrėkite vaikus, sėdėkite šalia, jiems padėkite. 
  • vartydami knygutes pasakokite paveikslėlius, klauskite "kas čia?". Vartykite tas knygutes, kur daug iliustracijų;
  • prašykite, kad vaikas atsakytų "čia", "ten". Vėliau plėtokite atsakymus "čia kiaulė", "čia arklys" ir pan.;
  • pirmosios kalbinimui temos yra apie gyvūnus, žmpgaus kūno dalis, veiksmus (eina, bėga, važiuoja, miega, žaidžia), žaislus;
  • imituokite kartu su vaiku, dainuokite, juokitės;
  • skaitykite trumpas pasakėles "Ropė", "Vištytė ir gaidelis", "Auksinis kiaušinis", "Pagrandukas", pasakojimus su pasikartojančiais įvykiais;
  • kalbėkite trumpais aiškiais sakinukais, ilgesniais 2-3 žodžių nei kalba vaikas;
  • nepateikite klausimų, kurie reikalauja tik trumpų atsakymų "taip" arba "Ne" (pvz.ar nori obuolio?" - geriau klauskite "Ko nori - sausainio ar obuolio?);
  • vaiko kalbos raidą skatina bendravimas su kitais vaikais;
  • kalbėdami rodykite veido mimikas, kalboje vartokite ištiktukus;
  • mokykitės trumpų ketureilių, eilėraštukų;
  • dažniausiai pieškite su mediniais pieštukais, kreidelėmis;
  • dėliokite dėliones iš 2-4 dalių;
  • daug vaikščiokite. judėkite, įveikite fizines kliūtis, reikalaujančias vaiko pastangų ir laiko.

 

KADA KREIPTIS Į LOGOPEDĄ?

  • jei 2 metų vaikas nepasako nė vieno aiškaus žodžio;
  • jei 2,5 metų vaikas vartoja mažiau nei 12 žodžių;
  • jei nesuprantate, ką sako 3 metų vaikas;
  • jei aplinkiniai nesupranta vaiko kalbos (nors jūs ir suprantate);
  • jei jums neramu, kad vaikas ilgai nepradeda kalbėti;
  • jei vaikas nereaguoja į savo vardą, kviečiamas;
  • nesupranta žodžių "ne", "negalima";
  • dažnai kalbos raida vėluoja dėl prisegto liežuvio pasaitėlio - esant tokiai patologijai kreipkitės į specialistus;
  • esant bent menkiausiam nerimui dėl kalbos raidos vėlavimo, būtinai kreipkitės pas šeimos gydytoją, logopedą ar neurologą. Kuo anksčiau padėsite vaikui, tuo jis lengviau prisitaikys prie aplinkos, jausis saugiau ir pradės kalbėti arba sėkmingiau vystysis jo kalbos raida.

SUNERIMKITE, JEI 2,5-3 METŲ VAIKAS:

  • laiko negrabiai prieštuką, stalo įrankius;
  • negali nukopijuoti paprastų formų popieriaus lape;
  • neveria karolių;
  • neapvedžioja kontūrų, nejungia popieriaus lape taškų;
  • nedėlioja dėlionių;
  • blogai orientuojasi popieriaus lape, netinkamai išdėsto objektus piešinyje;
  • nebando piešti žmogaus;
  • vengia žaidimų, susijusių su piešimu, spalvinimu;
  • vyrauja prieštaraujantis elgesys;
  • negrabiai lipa laiptais aukštyn ir žemyn;
  • nenoriai plėtoja tualeto įgūdžius, nori krmatyti čiulptuką;
  • nepasirenka savarankiškai veiklos, reikalauja pastovaus dėmesio;
  • neįsimena ugdomosios medžiagos;
  • nekartoja paskui suaugusįjį skiemenį, žodžių;
  • nevykdo dviejų ir daugiau nurodymų iš eilės: "paimk kamuolį ir padėk į dėžę"; 
  • jei kartoja paskui suaugusįjį paskutinį sakinio žodį ar žodžių junginį;
  • vengia triukšmo, užsidengia ausis, spiegia, rėkia esant bent minimaliems pasikeitimams;
  • regresuoja vaiko kalba.

 

Parengė Klaipėdos ligoninės ankstyvosios reabilitacijos kabineto logoterapeutė Jurgita Šakienė